Instruktion angående Fiberanslutning/problem/ombyggnad för fiber i Frösakulls By, ekonomisk förening.

 När du som medlem vill beställa tjänster för din fiber kontaktar du den tjänsteleverantör du önskar teckna avtal med. Vilka tjänsteleverantörer det finns att välja på i Telias öppna nät går att finna på hemsidan för Telia Öppen Fiber välj därefter Tjänsteleverantörer.

Här har vi samlat några nyttiga snabblänkar som hjälper dig med de här valen och svar på de frågor som du eventuellt har.

Beställa fibertjänster

Frågor och svar om öppen fiber

Bredbandswebben – tjänster för dig ansluten till Telia öppen fiber

– Vid problem med att beställa tjänster kan Ni ringa Telia Öppen Fibers kundtjänst 020-402400.

Om en tjänst inte fungera skall ni anmäla det till den tjänsteleverantör som ni nyttjar.

Detta gäller även om ni vet att problemet inte är något operatören kan lösa t ex om fiberkabeln grävts av. Felanmälan ska ändå gå via operatören som i så fall skickar vidare felet till rätt ställe.

Vid ombyggnad och ni önskar att fiberuttaget flyttas i bostaden kontaktas Telia Nätcenter som hantera dessa frågor.

Följande rutin gäller

1. Gå in på https://www.telia.se/telenatet

2. Scrolla ner på sidan till ”Frågor och svar om våra nät och kablar”

3. Klicka på frågan ”Hur går jag tillväga för att flytta ledningar eller annan teleutrustning på tomt/villa/radhus?

4. Texten som ni skall följa är följande:

Flytt av dina ledningar/optokabel mellan telestation och din fastighet samt fiberjack måste däremot göras av Telia Nätcenter i vår roll som nätägare. Beställ en offert för fiberjacksflytt. När du bekräftat offerten återkommer vi inom 3–5  arbetsdagar för att boka en tid för utförande

Lämna ett svar

Denna hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta använda sidan, accepterar du cookies.